STAVANGER 16 AUGUSTUS 2008 - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van inoleo2 - WaarBenJij.nu STAVANGER 16 AUGUSTUS 2008 - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van inoleo2 - WaarBenJij.nu

STAVANGER 16 AUGUSTUS 2008

Door: INOLEO

04 Maart 2009 | Noorwegen, Stavanger

Veel te vroeg wakker. Buiten is er alleen nog maar water te zien. Om 9.00 uur vond ik het ook voor Lee welletjes. Gelukkig kost het niet al te veel moeite, want er staat weer een rijk ontbijtje klaar.

Omstreeks 10.00 uur namen we de loods aan boord vanaf het Kvitsoy pilot station. Via de Kvitsoyfjorden die overgaan in de Byfjorden meerden we om 11.30 uur af in de haven van Stavanger midden in het centrum. Stavanger is het middelpunt van de offshore olie industrie en hiervandaan vertrekken geregeld boten naar een van de vele olieplatforms.

Terwijl ik een paar baantjes trek in het zwembad op het lidodek, zit Leo er gezellig bij te puzzelen.

Om 13.00 uur gaan we met een boot de Lysefjord tocht maken door de Stavanger fjorden. Een geweldige mooie tocht langs romantische eilandjes en hoge rotsen, met als hoogtepunt de Pulpit Rock (De Preekstoel). Een plat stuk rots van 25 bij 25 meter, 600 meter (1500 feet) boven het water. Onderweg zagen we berggeitjes (foto mislukt).
We stopten bij Oanes om te genieten van koffie en echte noorse wafels met rode vruchten en zure room.
Voeren langs watervallen, waar een bemanningslid water opving en we allemaal wat in een bekertje kregen. gingen rakelings langs immens steile rotsen, die we af en toe zelfs konden aanraken. Ook passeerden we zalm-kwekerijen en gingen onder een mooie hoge brug. Om 16.30 uur waren we terug aan boord.

20.15 uur zaten we aan het diner, nu met een nederlands stel. Daarna hebben we nog een borreltje gedronken met muziekbegeleiding van een vrouwenstrijkkwartet.