BERGEN 17 AUGUSTUS 2008 - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van inoleo2 - WaarBenJij.nu BERGEN 17 AUGUSTUS 2008 - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van inoleo2 - WaarBenJij.nu

BERGEN 17 AUGUSTUS 2008

Door: INOLEO

07 Maart 2009 | Noorwegen, Bergen

We namen de loods aan boord vanaf het pilotstation "Fedje" om 5.15 uur en gaan door de Helter Fjorden naar de Byfjorden waar Bergen ligt. Maar eerst moeten we onder een brug met een vaarhoogte van 63 meter, terwijl de Eurodam zo'n 54 meter hoog is. Om acht uur meren we af aan de Dokkeskjarskaien bij het centrum.

In de tweede stad van Noorwegen werden we met zonneschijn begroet en werd ons gedurende die dag een aantal malen verteld hoe gelukkig we waren, want Bergen heeft ongeveer
260 dagen regen per jaar!

We hebben de twee uur durende panoramic tour genomen langs verschillen hoogtepunten. o.a. Rosenkrantztarnet castle, Edvard Grieg huis, Mt. Floien station, een tandradbaan die 600 meter omhoog gaat, en verschillende stadsdelen. We werden wat omgeleid want er was een grote brand in het centrum, die nog niet helemaal was geblust.
Op de terugweg zijn we bij de vismarkt (fisketorget) uitgestapt. Geweldig wat voor verschillende soorten vis daar liggen. Vervolgens zijn we langs Bryggen gelopen. Dit zijn houten gebouwen die gebouwd zijn tussen de 14e en de 16e eeuw en toegevoegd aan UNESCO World Heritage Site in 1980.

Daarna teruggelopen naar het schip en aan het zwembad genoten van het schitterde weer met een drankje en klein hapje chinees.

Om 16.45 uur zijn we uit Bergen vertrokken en hebben we het Europese vaste land verlaten. We zijn nu op weg naar Torshavn op de Faroar eilanden.
Toen we open zee bereikten zag je een hoeveelheid booreilanden waar je geen idee van hebt.

Na het eten hebben we naar het strijkkwartet geluisterd, waar een hollands echtpaar bij ons kwam zitten, Frans en Joke Kroes uit Schalkhaar.
Morgenochtend om ongeveer twaalf uur komen we in Torshavn aan.