FAROER EILANDEN, 18 AUGUSTUS 2008 - Reisverslag uit Tórshavn, Faroe eilanden van inoleo2 - WaarBenJij.nu FAROER EILANDEN, 18 AUGUSTUS 2008 - Reisverslag uit Tórshavn, Faroe eilanden van inoleo2 - WaarBenJij.nu

FAROER EILANDEN, 18 AUGUSTUS 2008

Door: INOLEO

11 Maart 2009 | Faroe eilanden, Tórshavn

Vandaag werd de klok een uur teruggezet. We hadden dus wat langer kunnen slapen, maar helaas werd ik natuurlijk weer te vroeg wakker. Besloot vanaf het balcon vast wat foto's te nemen, daarna ben
ik wat gaan sporten en zijn we vrij laat gaan ontbijten. Het schip kwam
om 12 uur in de hoofdstad Torshavn aan (gelegen op het grootste eiland
Streymoy) in vrij dikke mist. Later werd het weer wat lichter en was de omgeving zichtbaar.
Schepen moeten bij het naderen van de Faroer Eilanden rekening houden met extreem gevaarlijke stromingen.

De 18 eilanden tussen Schotland en IJsland, midden in de Atlantische Oceaan, die tesamen de Faroer Eilanden vormen, zijn een autonome provincie van Denemarken. Er leven in totaal ongeveer vijftigduizend mensen, waarvan twintigduizend in de hoofdstad Torshavn.
De bevolking leeft hoofdzakelijk van de visvangst en verder zijn er op Faroer tachtigduizend schapen, het maximale aantal dat de eilanden aan kunnen. Wol is dan ook een belanrijk exportproduct.
De bevolking heeft zich aangepast aan het harde leven van de natuurlijke omstandigheden op de eilanden. Het weer is er meestal niet al te best en vegetatie is niet meer dan gras en struiken, maar bij goed weer zijn de vergezichten naar de andere eilanden, met de rotsen en het helderblauwe water, adembenemend!

Vijftig jaar terug in de tijd, zo lijkt het, met een rust waarvan wij alleen nog maar kunnen dromen. Echter beschikken ze over uitstekende scholen en alle moderne westerse mogelijkheden van topkwaliteit. Armoede is er wellicht niet, want we zagen enkel goed geklede mensen, groot en klein.

Van de bussen waarover de eilanden beschikken, stonden de meeste inmiddels op de kade. De geplande busrit zou gaan langs de rotsen van Torshavn's kust en verder over de hooggelegen weg langs de zuidkant van Streymoy Eiland, waar we verrast zouden worden op prachtige vergezichten, groene schapenweiden, oude kleurrijke dorpjes en huizen met grasdaken.

Tijdens het vertrek van de eerste bussen om een uur of een was het zicht nog redelijk, maar daarna werd het steeds mistiger en toen het om drie uur onze beurt was, zag je praktisch niets meer. We zijn op hoop van zegen toch maar ingestapt en....wat een verrassing, nadat we een hele lange tunnel door waren, leek het net of we in een andere wereld waren terecht gekomen, prachtig zonnig weer en heldere blauwe luchten. We prijzen ons gelukkig dat we hebben mogen kennismaken met dit bijzondere plekje op aarde.

Om 7 uur verlaten we de Faroer Eilanden en gaan op weg naar IJsland.